Skip to content Skip to footer

En tur i Sunndalsfjella - Reinsvatnet og Øksendalstjønnin

Kjørte til parkeringsplassen ved Reinsvatnet. Blåste opp packraften. Da jeg kom ut på vannet, tok vinden seg opp mye. Har aldri vært ute med packraft i så store bølger, samtidig som den var veldig fulllastet.

Det var såpass bra med vind i rettningen jeg skulle, at jeg trengte ikke å padle. Brukte åren som et ror. Ser ikke ut som så store bølger på bildene, men når man sitter i en fullastet packraft skal det ikke så mye til.

Siden det var litt skummelt, tok jeg ikke sjansen på å padle rundt et utstikker. Derfor endte jeg på en liten strand, og bærte meg meg alt på andre siden, ca. 250 meter. Hadde jeg prøvd å padle rundt, ville det blitt blitt ca. 750 meter padling.

Rolig vann på andre siden.

Utsikt mot Reinstiden i midten, Såtåtinden lengre bak.

Da jeg kom til utoset til Tjønnbotnelva, var det vanskelig å komme seg i land uten å tråkke i vannet. Har ikke gjort så mange forsøk på å komme meg ut av packraft i slike forhold. Normalt har det vært strand, eller svært lette området, men det gikk greit.

Tok på meg sekken, og bærte alt sammen opp til neste vann, ca 1,2 km. Sekk på ryggen, packraft i den ene armen, åre og en bærepose i den andre armen.

Kom opp til vannet, kjempeflott.

Padlet ca. 700 meter, der jeg gikk i land igjen. Skulle bære alt videre til neste vann.

Det var masse små ørret der det neste vannet rente ut. Da kunne jeg ikke unngå å ta noen kast med fiskestangen. Fikk på en bitteliten ørret. Masse aktivtet, men fikk ikke noe mer fisk.

Kom opp til Øksendalstjønnin. Hadde sett for meg en odde der jeg kunne sette opp camp. Utfordrende å komme meg ut i packraften igjen, men det gikk fint.

Pga. mye vind og høyre bølger, tok jeg ikke sjansen på korteste padlevei rett over vannet (ca. 600 meter). Ble derfor padling intil land, og ca. 400 meter ekstra padling.

Da jeg kom frem, ble camp satt opp, og tid for lunsj. Minifisken ble stekt og spist som forett. Hovedrett var en pose med pasta og kjøtt.

Alt man trenger på tur: nettbrett med timesvis med serier og sudoku. Jeg glemte å ta med vannflaske, men hadde med meg masse brus, det var jo tross alt en kosetur. Etter å drukket opp brusen, ble det brukt til drikkekopp. Koking av vann til sjokoladedrikke ble det også.

Neste morgen var det skyfritt og helt stille vann. Var kaldt om natten. Det ble 4-5 timer med padling og fiske.

Ikke noe fisk å få. Derfor padlet jeg tilbake til der jeg fikk fisk dagen før, men ikke noe som ville bite der heller.

Ikke noe fisk. Det ble derfor havregråt til forett og pulled pork til hovedrett. Dette ble frokost og middag.

Etter lunsj/middag, tok jeg en gåtur.

Utsikt mot Reinstinden.

Toppen av Reinstinden.

Utsikt mot mange fjelltopper.

Reinsvatnet. Osvatnet & Langvarn lengre bak.

Kom over denne jern-saken høyt i fjellet, på en plass der folk normalt ikke ville gått, ingen sti ovs. Usikker på hva det er for noe.

Diverse utsikt på vei ned til camp.

Etter jeg kom ned til camp, mistet jeg motivasjonen for å være på tur. Etter litt betenking, bestemte jeg meg for å starte hjemturen.

Pakket sammen alt, og startet hjemturen som stort sett var padling. Jeg kom meg helt til parkeringsplassen, men var kjempesliten i armene.

Siden det var så sent og hadde blitt mørkt, satte jeg opp teltet rett ved bilen og overnattet. Tidlig nesten morgen pakket jeg sammen og kjørte hjem.